sakit bila tak jadi seorang pessimistic

I'm here in Ankara.

sorry aku private blog sebelum ni. sorry kat sapa pun tak tahu lah..sebab? nak mulakan hidup baru. bosan asyik tulis blog bila ada benda sedih. but sekarang aku macam tak mampu nak bendung kesedihan aku kat sini. aku kena tulis jugak sebab selalu aku luahkan melalui blog ni ja. maklumlah mak ayah jauh.

summer kali ni aku ambil keputusan untuk tak balik. bukan seminggu dua aku pikir. lama dah aku pikir dari balik malaysia tahun lepas lagi. aku dah azam oh tahun ketiga ni aku tak nak balik lah malaysia but i'm not sure how things are going to work.

but then apparently, aku sign up, join satu program erasmus ni. 3 BULAN KE TURKI TIME SUMMER. it's just like dreams come true. Aku seriyesly tak rasa sangat lah homesick masa kat uk time nak datang turki ni.

aku rasa aku boleh hidup. aku dah bayangkan dah puasa sini raya sini. dan semuanya lah kat sini then going back to UK to start my final year.

tapi bila aku jejak kat sini. aku terkejut. hilang habis bayangan semua sebelum ini. keadaan kat sini agak menyukarkan lah jugak untuk aku nak hidup. cabaran yang aku kena lalui hari2x

1. bahasa turki merupakan bahasa perantaraan. they don't know english and I don't know turkish. Oh great.
2. then selama 2 minggu ulang alik ke uni kena naik dolmush. macam bas mini yang tak da loceng. can you imagine how I'm going to get off from the bus. tapi sekarang dah tukar asrama jadi aku ulang alik naik LRT pulak.
3. cuaca setinggi 40 degree lebih everyday except today (it's raining tough. thank god)
4. kak aku berpantang kat rumah. can't you imagine that? kak aku berpantang kat rumah. satu benda rare yang berlaku. selama ni dia stay kat kelantan , aku sorang sorang ja lepak kat rumah last summer sebab dia kerja sana nak balik pun susah but this time dia berpantang kat rumah and aku tak balik rumah.. (aku tak tahu dia mengandung time apply erasmus)
5. lecturer aku pergi US and dia tinggalkan aku dengan seorang phd student tapi phd student tu busy jugak. then sekarang dia dah aku 2 minggu dah cuti sebab dia busy tak boleh nak cater aku. dan dia cakap you can go travel if you want
6. i really want to go to travel but shikin is not available. tak kan aku nak pergi jalan jalan sorang sorang. dah la bahasa turki tak tahu. ottoke ..takutnya..
7. sekular kuat giler kat sini. aku rasa suffocated giler time mula mula sampai. aku ingat aku datang negara Islam yang lebih bagus dari Malaysia . tenang lah jiwa sikit aku nak berpuasa ramadhan kat sini but lain pulak jadinya. ko boleh bayangkan tak orang makan ikut suka ja kat restoran time bulan puasa and turki has muslim population 99% and sorang pakcik even offer me to taste his turkish delight before I buy in ramadhan.

and now aku miserable giler. aku tak tahu nak cakap kat sapa. parent? buat aku melimpah air mata ja nanti. abang kakak? lagi lah aku rasa aku melimpah air mata.

aku rasa sedih tak tahu nak cakaplah. aku rasa I have done the biggest mistake in my life by not going home this summer. afterall it's my decision and I regret it so much and I take full responsibily of it.

but aku harap sangat quote ni betul. Ya Allah please show me some guidance.

I have no regrets in my life. I think that everything happens to you for a reason. The hard times that you go through build character, making you a much stronger person.


Comments

Popular posts from this blog

I used to love methadone dispensing slot

Cara cara melanjutkan pelajaran dalam bidang farmasi diluar negara